Το καράβι που «σκαρφάλωσε» στα βράχια της Σκιάθου! – Πώς έχασε την ζωή του ο καπετάνιος;
Πολυήμερη και δυνατή κακοκαιρία με χιονοπτώσεις και περιορισμένη ορατότητα επικρατούσε στο Αιγαίο και βέβαια στο μικρό αλλά «δύσκολο» αρχιπέλαγος των Βορείων Σποράδων στα τέλη Γενάρη με αρχές Φλεβάρη του 1991, ώστε πολλά πλεούμενα ν’ αντιμετωπίσουν ιδιαίτερους κινδύνους, όταν επικρατούν χειμωνιάτικες δυσμενείς συνθήκες.
Το φορτηγό πλοίο «Σι Λάιον» (Sea Lion) με σημαία Ονδούρας, αλλά ελληνικής πλοιοκτησίας, χωρητικότητας 1598 κόρων με φορτίο λαμαρινών προσάραξε κάτω από δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες με πυκνή χιονόπτωση και μηδενική σχεδόν ορατότητα, στην περιοχή Λεχούνι της βορειοανατολικής Σκιάθου και συγκεκριμένα στον ονομαζόμενο Όρμο (ή λιμάνι) του Νικοτσάρα, μια στενή εσοχή στη βραχώδη ακτή.
Το πλοίο σχεδόν ακυβέρνητο και παρασυρόμενο από τα κύματα στρώθηκε κυριολεκτικά στην ακρογιαλιά στο βάθος του μικρού όρμου χωρίς να διατρέχει κάποιον κίνδυνο. Το δημοσίευμα της εφ. Ταχυδρόμος παρουσιάζει το συμβάν: «Λόγω της σφοδρής ανεμοθύελλας- θαλασσοταραχής. Φορτηγό πλοίο εξέπεμψε SOS βόρεια της Σκιάθου. Προσάραξε στο Λεχούνι. Οι 10 Έλληνες του πληρώματος είναι καλά». Και σημειώνεται ανάμεσα στ’ άλλα: «… Το φορτηγό πλοίο με την επωνυμία Σι Λάιον (θαλάσσιο λιοντάρι) χωρητικότητας 1598 τόννων, εξέπεμψε SOS στις 7.30 το πρωί στο βόρειο τμήμα του νησιού και στη συνέχεια προσάραξε στην προαναφερόμενη περιοχή.
Σημειώνεται ότι το υπολιμεναρχείο Σκιάθου ζήτησε ενίσχυση από τη Θεσσαλονίκη και γύρω στις 2 χθες το μεσημέρι έφυγε ρυμουλκό για να παραλάβει το πλήρωμα, αφού δεν μπορεί να βγει στη στεριά γιατί αφ’ ενός τα βράχια είναι απόκρημνα και αφ’ ετέρου η χιονοθύελλα συνεχιζόταν μέχρι αργά το βράδυ και το ύψος του χιονιού στην περιοχή αυτή έφθανε το ένα μέτρο…». (Ταχυδρόμος 2/2/1991).
Οι καιρικές συνθήκες ήταν απαγορευτικές για τη συνδρομή από καΐκια της Σκιάθου ή το περιπολικό του λιμεναρχείου, κι όπως σημειώνεται πιο κάτω στο ίδιο άρθρο, το ναυαγοσωστικό ρυμουλκό εκτιμάται πως θα έφτανε ως το βράδυ για την παραλαβή του πληρώματος. Σχετικά με την κατάσταση του προσαραγμένου πλοίου αναφέρεται πως στα κύτη 1 και 2 έχουν εισρεύσει νερά αλλά το σκαρί είναι για τα καλά «στρωμένο» χωρίς να απειλείται με βύθιση. Μια ακόμη ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια αποτελεί και η αποστολή του σήματος κινδύνου με λάθος στίγμα λόγω της κακοκαιρίας, κάτι που διορθώθηκε λίγο αργότερα.
Δυστυχώς στον ενδιάμεσο χρόνο υπήρξε κι ένα τραγικό συμβάν: η απώλεια του πλοιάρχου στην προσπάθειά του να βγει με ανεμόσκαλα στη στεριά κι αφού ήδη είχε αποβιβαστεί το πλήρωμα, γλίστρησε κι έπεσε στα βράχια, για να χαθεί στα κύματα, χωρίς κανένας άλλος να προλάβει να τον σώσει και η σωρός του βρέθηκε την επομένη το μεσημέρι στον Μέγα Γιαλό.
Διαβάζουμε σχετικά:
«… Το πτώμα του άτυχου πλοιάρχου του Ση Λάιον Ανδρ. Νικ. Γιάνκη 66 ετών από την Αθήνα, που το Σάββατο το απόγευμα βρήκε ως γνωστόν τραγικό θάνατο, βρέθηκε προχθές στις 12 το μεσημέρι από περιπολικό του λιμεναρχείου Σκοπέλου στην περιοχή Μέγας Γιαλός Σκιάθου και μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο Βόλου για νεκροτομή…». Παρακάτω σημειώνεται το χρονικό του δυστυχήματος: «… Το Σάββατο απόγευμα όπως έγινε γνωστό, το πλήρωμα (7 Έλληνες και 3 ξένοι) έφτιασε ανεμόσκαλα που συνέδεσε το πλοίο με τη στεριά. Γύρω στις 6 μ.μ. ελικόπτερο της Πολεμικής αεροπορίας που πήγε από τη Λήμνο για τη διάσωσή τους παρέλαβε αρχικά πέντε από τους άνδρες του πληρώματος που είχαν εν τω μεταξύ βγει στη στεριά και τους οδήγησε στη Σκιάθο. Εν συνεχεία επέστρεψε να πάρει τους άλλους τέσσερις. Οι τρείς βγήκαν στη στεριά και τελευταίος έμεινε ο πλοίαρχος καθώς ήθελε να μιλήσει και με τον ασύρματο. Την ώρα όμως που περνούσε την ανεμόσκαλα, προφανώς γλίστρησε καθώς ήταν παγωμένα τα χέρια του και έπεσε στη θάλασσα, όπου χτύπησε στα βράχια σε απόσταση 30-40 μέτρων από τη στεριά. Εκεί τον είδε και για τελευταία φορά ο υποπλοίαρχος του πλοίου, άλλα δύο μέλη του πληρώματος που βρισκόταν κοντά του στάθηκε αδύνατο να τον βοηθήσουν, παρά τις προσπάθειές τους…».
Κατά τις επόμενες μέρες το πλοίο παρέμεινε στη θέση του, λόγω των καιρικών συνθηκών, αλλά και της πιθανότητας να είχε υποστεί εκτενή ρήγματα ώστε να μην είναι αξιόπλοο. Ειδικά συνεργεία θα κατέφθαναν προκειμένου να εκτιμήσουν πλήρως την κατάσταση και να προχωρήσουν στις αναγκαίες επισκευές.
«Το φορτηγό πλοίο Σι Λάιον βρισκόταν ακόμα σκαρφαλωμένο στα βράχια του όρμου Νικοτσάρα στο Λεχούνι Βόρεια της Σκιάθου, έως το καλοκαίρι του 1992 που μεταφέρθηκε ανοιχτά της Σκιάθου και στην συνέχεια πήγε στα διυλιστήρια για παλιοσίδερα…».
Το γεγονός αποτελεί την τελευταία σημαντική και οδυνηρή περίπτωση ανάμεσα στα ναυάγια των Βορείων Σποράδων στον 20ο αιώνα.
Πηγή: Γρηγόρης Καρταπάνης (Μέλος της εταιρίας Θεσσαλικών Ερευνών)
Φωτο: Γιάννης Μάγγος